Campus d'Alcoi de la UPV

Neuromàrqueting per a nous productes emocionals

Investigadors del campus d'Alcoi desenvolupen un experiment social per a L’Oreal.

[ 02/01/2018 ]
Membres del MaCom Research Lab del campus d'Alcoi de la UPV

¿És possible mesurar les emocions dels consumidors en situacions quotidianes per a desenvolupar productes emocionals que milloren la seua qualitat de vida? La resposta és sí. I així ho ha demostrat un equip d'investigadors del campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València, en un experiment social de neuromàrqueting desenvolupat per a la multinacional L’Oreal, i en concret per a la seua marca Vichy.

L'objectiu principal del projecte era conèixer millor el que senten les persones amb acne sever, clients dels productes de la marca Vichy, aprofitant tot el potencial que avui dia ofereixen les eines de neuromàrqueting”, explica Pablo Ferreirós, investigador del MaCom Research Lab del campus d'Alcoi de la UPV.

L'experiment va tenir lloc en els carrers de Bucarest (Romania), a la fi del passat de novembre. El grup de la UPV va traslladar fins a la capital romanesa diferents equips de biometria, amb els quals van mesurar les emocions i el nivell d'estrès que genera la mirada de la gent en persones amb problemes de la pell.

Segons destaquen els investigadors de la UPV, l'estudi ajudarà a L’Oreal a identificar els nivells emocionals de les experiències negatives viscudes diàriament per aquelles persones que pateixen alteracions cutànies severes en el rostre. “Podrà a més estudiar el valor percebut per part dels consumidors en solucionar aquestes patologies emprant els productes de la marca, mesurant els nous nivells emocionals i les sensacions després de resoldre aquests problemes”, destaca Pablo Ferreirós.

Neuromàrqueting per a nous productes emocionals pel grup MaCom Research Lab:

Nivell emocional, ritme cardíac, ones cerebrals…

L'estudi es va dividir en dues etapes: en una primera fase, van emprar tecnologia de mesurament de la Resposta Galvànica de la Pell (GSR, per les seues sigles en anglès) per a ajudar a conèixer el nivell emocional durant tot el recorregut. “Aquesta tecnologia, que mesura els canvis involuntaris i imperceptibles a l'ull humà en la micro-sudoració de la pell ens va permetre veure, en una escala del 0 al 20, com al llarg del trajecte i després de les mirades de diversos transeünts el nivell d'emoció/estrès d'aquestes xiques anava creixent”, apunta el doctor Ferreirós.

En aquesta fase, els investigadors de la UPV també van utilitzar un mesurador del ritme cardíac i tecnologia d'Eye Tracking, que va permetre saber i gravar el que les xiques estaven mirant en tot moment. “Amb aquestes proves ens vam adonar, per exemple, que, en ser observades per una altra gent, baixaven la mirada, o directament evitaven mirar a la cara a altres persones”, afegix Pablo Ferreirós.

Totes aquestes dades van ser contrastats amb el mesurament de les ones cerebrals, amb equips d'electroencefalografia i reconeixement facial. La primera de les tecnologies ajuda a traduir les ones cerebrals en sis paràmetres: estrès, relaxació, interès, atenció, atracció i emoció. Mentre, el reconeixement facial o Facial Coding permet veure els micro moviments musculars del rostre i traduir-los en emocions bàsiques.

En aquestes proves, els investigadors van advertir que, encara que en poques ocasions hi havia becs marcats d'estrès, les xiques anaven acumulant estrès al llarg d'un simple passeig per la ciutat i l'emoció més recurrent va ser la tristesa, fins i tot en recordar l'experiència.

L'equip de Vichy creu que açò no té per què ser així i que els seus productes poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les dones amb problemes de la pell. Aquesta creença és el fil conductor de la seua estratègia de comunicació, que es veu reflectida en un dels seus últims espots promocionals, sorgit del nostre experiment, i que al seu torn és un molt bon exemple de màrqueting emocional”, conclou Pablo Ferreirós.

Reportatge de L'Oreal sobre el treball realitzat pel grup MaCom Research Lab:

Volvo Ocean Race i sectors estratègics Comunitat Valenciana

A més d'aquest experiment, l'equip del MaCom Research Lab del campus d'Alcoi de la UPV va dur a terme un altre estudi en la Volvo Ocean Race 2017, en el qual van mesurar el poder emocional de les marques en espais com el dedicat a l'eixida de la volta al món a vela.

Vam poder identificar aquelles zones de l'esdeveniment més interessants per al cervell dels assistents, així com quines experiències anaven a generar major record a llarg termini i la seua vinculació a la marca patrocinadora de l'esdeveniment”, explica David Juárez, coordinador del MaCom Research Lab de la UPV.

Els pròxims reptes de l'equip d'investigadors del campus d'Alcoi se centraran en l'anàlisi a través del neuromàrqueting de sectors clau a la Comunitat Valenciana, com són el calçat i l'alimentació, en la seua comunicació i comercialització online.

Màster de Robòtica i Visió Artificial Màster de Robòtica i Visió Artificial
Resposta a la creixent demanda de professionals amb experiència en tots dos camps.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
V edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Desafiament internacional “First Lego League” Desafiament internacional “First Lego League”
El proper 3 de febrer de 2018 al Campus d'Alcoi.
Primer premi Rotary amb Alcoi i la seua universitat Primer premi Rotary amb Alcoi i la seua universitat
Joves talents per al desenvolupament econòmic i social d'Alcoi.
Jornades de Portes Obertes 2018-2019 Jornades de Portes Obertes 2018-2019
Per a pares i futurs alumnes el 14 d'abril de 2018.
Small & Medium Smart Cities Small & Medium Smart Cities
Tindrà lloc els dies 14 i 15 de febrer de 2018.
Programes de formació esportiva Programes de formació esportiva
Oferides pel Servei d'Esports del Campus d'Alcoi.